فصل سوم
اهميت نماز
مطالب اين وبلاگ خلاصه اي از كتاب هاي آقاي قرائتي مي باشد ودر بعضي جاها كلّ مطلب را به قلم آورده ايم.اين وبلاگ را به طرف داران آقاي قرائتي تقديم ميكنم.
شنبه 26 دی 1391برچسب:, :: 13:35 ::  نويسنده : بهروزحسنعليلو

 

           «اذکرونی اذکرکم.»  (شمامرا یاد کنید من هم شما رایاد میکنم.)

 یادما برای خداوند سودی ندارد ولی یادی که خداوند ازما می کند لطفش را نصیب ما می فرماید،لغزش مارامی بخشد،دعای مارا می پزیرد،مشکل مارا حل می کند،لطف او برای ما بی نهایت ارزش دارد.پس درنماز که ما یاد خدا می کنیم،متاع کم ارزشی را داده وپر ارزشی را گرفته ایم.

ما از کسی یاد کرده ایم که یاد ما برای او سودی ندارد:«انّ الله لغنّی عن العالمین-خداوند از تمام جهانیان بی نیاز است» ولی بدین وسیله یاد خداوندی را به سوی خود جلب کرده ایم که درحقیقت تمام کمالات را دریافت کرده ایم واین معامله پرسودی است که خداوند ما را به آن دعوت کرده است.

4.نماز وآرامش

 

تنها مشکلی را که دنیای علم وصنعت امروز حل نکرده مشکل آرامش روحی است.هیچ چیزی به انسان آرامش نمی دهد جز یاد خدا وایمان وانس وعشق وتوکل به او.

آری نماز یاد خداست وفقط بایاد خدا دل ها آرامش می یابد. آری بایاد خداوند دل ها آرام می گیرد وبهترین یاد خدا همان نماز است،کم بود امروز بشر علم وتخصصّ نیست بلکه دل آرام است. نه فرعون ها ابرقدرت ها دل آرام دارند،نه قارون ها،ونه ابولهب ها،ونه منافقان چند چهره؛ تنها کسی را که ما در زمان خودمان دارای دل آرام دیدیم حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بود.که در وصیت نامه خود نیز نوشت من با قلبی آرام به سوی خدا می روم این دل آرام از زور وپول و مقام نیست،از پیوند با خداست که بهتریبرجسته ترین اثر نماز، رسیدن به آرامش روحی و روانی است. زیرا نماز موجب زنده شدن یاد خدا در دل هاست. یاد خدا ریشه تمام خوبی ها و زیبایی هاست. یاد خدا گنجینه ای است در دل ها عاشق، که شیرین ترین، میوه آن، آرامش دلهای ناآرام و پرتلاطمی است که در دریای غم و غصه فرو رفته و در پی نجاتند.

خداوند مهربان پرده از روی این حقیقت برداشته و با صراحت اعلام می دارد «الا بذکر الله تطمئن القلوب.»2 آگاه باشید، یاد خدا مایه آرامش دلها است.

نماز باطن و ضمیر ما را آرام میکند و قلب دردناک ما را شفاء می بخشد پس به صراحت می توان گفت: نماز عامل سازنده ای است که مقاومت و ایستادگی آدمی را در فراز و نشیب زندگی حفظ میکند بلکه بالاتر آن را به طور شگفت آوری افزایش می بخشد که نماز گزار در سایه این مقاومت، در مقابل هر خیر و شری و هر مصیبت و بلایی، ایستادگی نموده و تحمل خود را حفظ و به هر بادی نمی لغزد.

انسان در امواج زندگی و در کشاکش رنجها و بلاها، دچار خستگی روحی فراوان می شود و لذا به تکیه گاهی نیازمند است که به آن پناه برده و درون پر اضطراب خود را بدان آرامش بخشد و این تکیه گاه، جز ذکر خدا و نماز که زیباترین نماد ذکر خداست چیز دیگری نمی تواند باشد. نماز باطن و ضمیر ما را آرام میکند و قلب دردناک ما را شفاء می بخشد پس به صراحت می توان گفت: نماز عامل سازنده ای است که مقاومت و ایستادگی آدمی را در فراز و نشیب زندگی حفظ میکند بلکه بالاتر آن را به طور شگفت آوری افزایش می بخشد که نماز گزار در سایه این مقاومت، در مقابل هر خیر و شری و هر مصیبت و بلایی، ایستادگی نموده و تحمل خود را حفظ و به هر بادی نمی لغزن نوع آن نماز است.

 بزرگی هست در عالم، خدا نام                             که دل از یاد او می گیرد آرام

 5.نمازیعنی ایمان

 

همین که بعد از حدود پانزده سال مردم به سوی بیت المقدس نماز می خواندند ودیدند(دلایلی که درسوره بقره است)قبله به سوی کعبه تغییر کرد سوالی برای مسلمانان پیش آمد که نماز های قبلی ما چه حکمی دارد؟این مسئله فقهی رااز پیامبر پرسیدند. آیه نازل شد که نماز های قبلی شما صحیح است وخداوند پاداش نمازهای شما را ضایع نمی کند لکن آیه ای که نازل شد این بود «وما کانَ الله لِیُضیع ایمانکم ;خداوند ایمان شمارا ضایع نمی کند» بجای اینکه آیه بگوید نمازهایتان ازبین نرفته وصحیح است،می فرماید ایمانتان ضایع نشده که تعبیر نشان دهنده آن است که نماز یعنی ایمان وترک ناز یعنی ترک ایمان.

6.نماز وبزرگی خداوند

 

اولین کلمه واجب درنمازهمان «الله اکبر»است وکسی که خداوند نزدش بزرگ شد همه چیز را کوچکتر خواهد دید.کسی هم که خداوند نزداوبزرگ شودغیر او چندان ارزشی ندارد،تاغوت ها وقدرت ها ومال ومقام هادیگر مهم نیست .

حضرت امیر(ع)درنهج البلاغه در بیان صفات متقین می فرماید:«عَظُمَ الخالق فی إینهم فَصَغُر مادون ذلک فی انفسهم»همین که خداوند در چشم مؤمنین بزرگ شد غیراو هرچه وهرکس باشد کوچک جلوه خواهد کرد واگر دنیا نزد ما کم ارزش شد وابستگی ما به آن کم می شود وقهراً برای مال ومقام آن این همه جنایت وخلاف مرتکب نمی شویم.                

7.نماز واخلاص

 

عبادت بودن نماز مربوط به آن است که انسان هیچگونه قصد غیر خدایی نداشته باشد واین قصد قربت از لحظه ورود به نماز تا پایان همچنان باید ادامه یابدوناگفته پیداست که انسان درلابلای آن همه زرق وبرق هاوجاذبه های زیاد اگر هرروز بتواند از همه چیز دل تهی کند وریسمان معنوی روح خود رابا ذات مقدس او گره زند وچنان با او خلوت کند که راه نفوذ غیر را بگیرد ارزش مهمی را به دست آورده است.

ما در نماز با گفتن کلمه «ایاک نعبد وایاک نستعین»به عبودیت وبندگی خالصانه اعتراف می کنیم واین اخلاص را از خداوند می خواهیم .

8.نماز میزان سنجش است 

قران می فرماید:

          «وانّها لکبیرةٌ الّاعلی الخاشعین.» (بقرة/45)

          نماز بار سنگینی است مگر برای افراد خاشع.

بااین حال هرگاه احساس کردیم نماز برای ما سنگین است باید بفهمیم روح خشوع نسبت به پروردگار مان نداریم ورفتن خشوع زمینه بی تفاوتی و کبر است.

9.نماز تکرلر نیست ،معراج وتعمیق است

 

برخلاف تصور بعضی که نماز را تکرار می دانند، نماز نردبا ن ترقی است که هر چیزی بیشتر با حضور قلب خوانده شودبالاتر می روی، گرچه در ظاهر رکوع وسجده ها تکرار می شود ولی در حقیقت همانند کلنگی است که برای حفر چاه می زنند کلنگ زدن در ظاهر تکراری است امادر واقع هر کلنگی که می زنید یک قدم به آب نزدیک می شوید ، هرگامی که در نردبان بر می داریم یک قدم به آسمان نزدیک می شویم.

            شما هرچه بیشترقرآن بخوانید به نقاط بیشتر می رسید

           هرچه بیشتر گل خوشبو راببویید،بیشتر لذت می برید

           درسفر حج هر چه بیشتر سفر کنیدبه اسرارتازه ای برمی خورید

          به هرحال،ظاهرنماز تکراری است امّادرواقع عمق بخشیدن وپرواز است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اهميت نماز و آدرس اهميت-نماز.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 3606
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1